Stanovisko Komory patentových zástupců ČR k Návrhu
poplatkového řádu o soudních poplatcích a náhradě nákladů řízení Jednotného
patentového soudu ze dne 8.5.2015
Komora patentových
zástupců České republiky dlouhodobě sleduje evropský vývoj oblasti ochrany
průmyslových práv a dlouhodobě vyjadřuje své obavy před dopadem tohoto vývoje
na malé a střední podniky, které v České republice v této oblasti dlouhodobě
zastupuje.
Evropa v současné
době směřuje k dohodě o patentu s jednotným účinkem a s ní spojené dohodě o
zřízení Jednotného patentového soudu (UPC). Dohoda o patentu s jednotným
účinkem předpokládá, že na území ČR budou platit patenty, jejichž právně
závazné znění bude v angličtině nebo v němčině nebo ve francouzštině, což samo
o sobě velmi ztíží orientaci malých a středních podniků v tom, jestli jejich
výrobky nebo služby porušují nebo neporušují cizí patentová práva. Nejen z toho
důvodu, ale i v důsledku prudkého vzrůstu počtu patentů platných na českém
území, z nichž většina bude blokačních patentů, lze tedy očekávat nárůst
napadání českých podniků zahraničními majiteli patentů.
Malé a střední podniky (SMEs) jsou v Návrhu definovány
takto:
a) střední podniky jako podniky s méně než 250 zaměstnanci a
s ročním obratem nepřesahujícím 50 milionů EUR,
b) malé podniky jako podniky s méně než 50 zaměstnanci a s
ročním obratem nepřesahujícím 10 milionů EUR a
c) mikropodniky jako podniky s méně než 10 zaměstnanci a s
ročním obratem nepřesahujícím 2 miliony EUR.
Podíl SMEs na trhu udává následující tabulka (Zdroj:
Eurostat, National Statistical Offices and DIW Econ):
Malé, střední a velké podniky: počet podniků, přidaná
hodnota a zaměstnanost v EU28 v 2013
|
Mikro |
Malé |
Střední |
SMEs |
Velké |
Celkem |
Počet podniků
Počet |
19.969.338 |
1.378.374 |
223.648 |
21.571.360 |
43.517 |
21.614.908 |
% |
92,4 |
6,4 |
1,0 |
99,8 |
0,2 |
100 |
Zaměstnání
Počet |
38.629.012 |
27.353.660 |
22.860.792 |
88.843.464 |
44.053.576 |
132.897.040 |
% |
29,1 |
20,6 |
17,2 |
66,9 |
33,1 |
100 |
Přidaná hodnota
Miliony
EUR |
1.362.336 |
1.147.885 |
1.156.558 |
3.666.779 |
2.643.795 |
6.310.557 |
% |
21,6 |
18,2 |
18,3 |
58,1 |
41,9 |
100 |
Mikropodniky tedy zaměstnávají cca třetinu všech zaměstnanců
a vytvářejí více než pětinu přidané hodnoty. Průměrný mikropodnik s obratem 1
milion EUR při běžné míře zisku 10% má roční zisk 100.000,- EUR. Úřední zdroje
přitom udávají, že jednoinstanční řízení stojí mnohem více než 150.000,- EUR a
u dvouinstančního řízení zahrnujícího odvolání mohou začínat na EUR 600.000,-.
V případě, že by neúspěšná strana byla odsouzena k zaplacení nákladů úspěšné
strany, náklady by se mohly vyšplhat až k jednomu a půl milionu EUR. Průměrný
mikropodnik by tedy na obvyklé dvouinstanční řízení musel obětovat svůj celý
zisk za více než 6 let podnikání nebo dokonce za 15 let podnikání. Tato
představa není realistická, to ve skutečnosti znamená, že takový podnik se do
sporu nepustí a raději ustoupí i nespravedlivým a vyděračským požadavkům
velkého podniku. Pro kategorii malých podniků do obratu 10 milionů EUR je
situace jen o málo lepší, ty by obvyklé dvouinstanční řízení stálo celý roční
nebo případně dvouletý zisk. Při takové výši nákladů by se průměrný český
podnikatel vlastnící patent s unitárním účinkem či naopak nařčený z
porušování patentu jiného subjektu nemohl z finančních důvodů účastnit
řízení před Jednotným patentovým soudem a aktivně v něm hájit svá práva ani
jako žalobce resp. ani jako žalovaný. Přesto, že by měl formální právo na
účinnou právní ochranu, finanční nedostupnost této právní ochrany by jej této
Listinou základních práv zaručené ochrany de fakto zbavila. Takto nastavené
právní prostředí by umožňovalo velkým podnikům likvidovat nespravedlivě
vyvolanými soudními spory právě ty nejinovativnější malé a mikro podniky a
snadno se zmocnit jejich inovací. Tato faktická nedostupnost právní ochrany se
přitom týká velkého segmentu trhu, to jest 98,8 % podniků s celkem 49,7 %
zaměstnanců vytvářejících 39,8 % přidané hodnoty.
Článek 47 Listiny základních práv Evropské unie ukládá
členským státům EU, aby zaručovaly každému člověku právo na účinnou právní
ochranu a spravedlivý proces, tj. právo obrátit se na soud a zajistit si
nápravu, být zastupován a poradit se (tzv. právo na přístup ke spravedlnosti).
Tyto principy jsou obdobně zakotveny i v rámci práva na spravedlivé řízení
podle článku 6 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv.
Právo na účinnou právní ochranu v
sobě musí zahrnovat i finanční dostupnost právní ochrany, což Návrh poplatkového řádu o soudních poplatcích
a náhradě nákladů řízení Jednotného patentového soudu bohužel postrádá, jak
bylo ukázáno výše. Pro srovnání, zahájení řízení v patentové věci
v ČR s uplatněním zdržovacího nároku je zpoplatněno soudním poplatkem
ve výši 2.000 Kč (cca 74 EUR).
Očekávané zvýšené množství soudních sporů po zavedení
patentu s jednotným účinkem do českého právního systému dané zvýšením počtu
patentů platných na území ČR alespoň o jeden řád ve spojení se sníženou
srozumitelností těchto patentů, které budou k dispozici jen v angličtině nebo
němčině nebo francouzštině (strojní překlady do češtiny jsou velmi ubohé a
velmi nespolehlivé), a finanční nedostupností právní ochrany většiny menších a
středních podniků v ČR by mohlo výrazně poškodit české hospodářství. Každý
soudní spor o patent před Jednotným patentovým soudem by se pro naprostou
většinu malých a středních podniků stal otázkou bytí a nebytí a každý takový
český subjekt by v případě i jen nepatrné možnosti prohry od soudního řízení
odstoupil místo aby nechal rozhodnout soud, kde je pravda a kde je
spravedlnost. Toto nelze považovat za naplnění práva na účinnou právní ochranu
a spravedlivý proces, ale spíše za umožnění zvůle páchané silnějšími na
slabších.
Z uvedených důvodů Komora
patentových zástupců České republiky nesouhlasí s Návrhem poplatkového řádu o
soudních poplatcích a náhradě nákladů řízení Jednotného patentového soudu, který svou poplatkovou politikou vědomě
nahrává silnějším, zejména nadnárodním korporacím, a poškozuje slabší, zejména
malé a střední podniky. Komora
patentových zástupců České republiky proto požaduje radikální
snížení soudních poplatků a náhrad
nákladů řízení u Jednotného patentového soudu.